Beperking geluidshinder versoepelt bouwproces
Geplaatst op 08-12-2016
Bouwbedrijven hebben zelf belang bij het op de bouwplaats beperken van geluidshinder voor de omgeving. Het leidt tot meer begrip bij omwonenden en versoepelt zo het bouwproces. Dat stelt directeur Ilja Werkhoven van Stichting Bewuste Bouwers. Werkhoven reageert met haar uitspraak op BNR Bouwmeesters van woensdag 7 december. Centraal in die uitzending stond de vraag hoe geluidskunstenaars kunnen helpen bij het dragelijker maken van stedelijke geluiden.
Tweede wereld oorlog bom
Goed omgevingsmanagement drukt volgens Werkhoven het aantal klachten van omwonenden en bespaart je als aannemer zo een hoop “negatieve energie”. “Als bedrijf kun je je zo meer richten op het werk zelf.” Tijdig met omwonenden in contact treden over de te verwachten geluidshinder, met ook oor voor mogelijke extra maatregelen om die hinder verder te beperken, kan je als bedrijf volgens Werkhoven ook behoeden voor onvoorziene tegenslagen tijdens de bouw. “Je raakt eerder op de hoogte van dingen die in een wijk spelen die van invloed kunnen zijn op het bouwproces.” Zo hoorde ze van een aannemer die op tijd kon ingrijpen doordat de buurt op een bijeenkomst waarschuwde dat er nog ergens een bom uit de Tweede Wereldoorlog lag.
Gedragscode
“Als bouwbedrijf ben je te gast in de omgeving waar je aan de slag gaat, dus pas je je aan de mores van die omgeving aan”, verwijst Werkhoven naar het Considerate Constructors Scheme (CCS), de gedragscode die Britse ‘attente bouwers ’ al een jaar of twintig hanteren. Bewuste Bouwers heeft sinds zes jaar zelf ook zo’n gedragscode. Hoofddoel van de stichting is het verbeteren van het imago van de bouwsector door de bouwplaats een goede uitstraling te geven naar de omgeving, “Dat doen we door het creëren van bewustwording op de bouwplaats om de overlast voor de buurt zo veel mogelijk te beperken.”
Cultuuromslag
De Bewuste Bouwers Gedragscode is ontwikkeld door Ballast Nedam, BAM, Strukton en VolkerWessels. Werkhoven vult aan dat andere grote bouwbedrijven zoals Heijmans en Dura Vermeer de code op projectbasis ook gebruiken. Een aantal kleinere bouwbedrijven deed dit ook al en volgens Werkhoven haken er nu steeds meer kleinere aannemers aan. Ze spreekt van een cultuuromslag: “Die beseffen ook dat je je daarmee als bedrijf onderscheidt.” Ze constateert ook dat toepassing van de gedragscode in de infra-sector al langer gemeen goed is omdat Rijkswaterstaat en Prorail als grote opdrachtgevers het gebruik ervan al eerder stimuleerden in contracten. Inmiddels doen ook steeds meer gemeenten dat en vind je de code steeds meer terug in de utiliteits- en woningbouw.
Mystery-bezoek
Bewuste Bouwers gaat bij projectleiders langs om te toetsen hoe de code op de bouwplaats in de praktijk wordt toegepast en brengt ook mystery-bezoeken. Werkhoven: “Daarvoor hoeven we de bouwplaats niet op. We fietsen bij wijze van spreken langs, maken foto’s en schrijven een verslag over de impact van de bouwplaats op haar omgeving.” Haar ervaring is dat bouwbedrijven zich goed aan de code houden: “Eerder deze week gaven we een utiliteitsbouw-project zelfs een tien. Zo’n hoog cijfer gaven we tot nu toe nooit. Maar dat bedrijf heeft echt door de hele keten gekeken hoe het de geluidshinder kon beperken.”
Niet hakken maar knijpen
De meest voorkomende klachten over geluid betreffen ‘draaiende motoren, piepende kranen, brommende aggregaten en radio’s’. Als technieken die geluidshinder beperken noemt Werkhoven het plaatsen van tijdelijke geluidsschermen, heipalen de grond in boren in plaats van slaan, en ‘achteruitrij-piepers’ vervangen door zoemers of lichtsignalen. En bij de sloop of renovatie van een bouwwerk niet hakken (met stalen beitels) maar knijpen (verbrijzelen van materiaal met een speciale kraan). En geveldelen zo lang mogelijk laten zitten zodat die het lawaai van de sloop binnen dempen.
Fractie van de bouwsom
“Resultaat boek je ook door werk op de bouwplaats anders te organiseren. De beleving van mensen is dat werkzaamheden op de bouw ’s ochtends meer lawaai maken dan ’s middags. Als bedrijf kun je dus kijken of je de stillere klussen naar de ochtend kunt verschuiven en de meer lawaaierige naar de middag.” Werkhoven noemt ook het voorbeeld van een ‘bouwhub’ waarmee bij bouwprojecten in Utrecht verkeersoverlast wordt voorkomen. “Er wordt wel gedacht dat je voor het beperken van geluidshinder enorm moet investeren. Maar door gewoon je boerenverstand te gebruiken, kom je al een heel eind. En kijk je naar wat maatregelen kosten, dan praat je nog maar over een fractie van de bouwsom.”
bron: www.bouwendnederland.nl